København

23 januari 2022 - Sontbrug, Zweden

Hallo mensen,

Gisteren avond zijn we goed aangekomen in Kopenhagen. In het hostel hebben we onze spullen gedumpt en onszelf even opgefrist. Toen gingen we op zoek naar de goede bus richting Bente (de nicht van willemien) en haar vriend.

De bus nemen bleek nog een uitdaging. In Denemarken hebben ze een vergelijkbaar ov-chipkaart systeem als in Nederland, maar gelukkig konden we ook een kaartje kopen. Dat moest dan wel in het station, maakten wij op uit de handgebaren van de buschauffeur. In het station gekomen konden we alleen een “ov-chipkaart” kopen, maar iemand vertelde ons dat we wel konden pinnen in de bus. Daar was de buschauffeur het dan weer niet mee eens: we konden alleen contant betalen. Wij naar binnen om te pinnen, ongeveer het kleinste bedrag: 200,- kronen. Gelukkig gingen de bussen om de 10 minuten, dus de volgende bus stond al weer klaar. Daar troffen we weer een nieuwe buschauffeur, maar die vertelde ons dat hij 200,- “NIET KON ACCEPTEREN”. En terwijl hij dat zei deed hij de deur dicht en konden we er niet meer uit. Aangezien we er niet meer uit konden gingen we maar zitten en kwamen we toch op onze bestemming.

Bij Bente en Timo werden we hartelijk ontvangen in hun gezellige huisje. We werden verwend met heerlijke groententaart en ook nog eens een zelfgemaakt lekker toetje. Ondertussen hebben we verteld over onze reis en ons leven en hun uitgehoord over wat zij nu doen :). Heel gezellig en leuk om hun plekje daar te zien. Na afloop liep Bente nog even met mee naar de bushalte 🚏. Gelukkig gingen ook hier de bussen om de 10 minuten, want je snapt het niet, maar op de eerste bus die stopte zat  dezelfde man als we op de heenweg hadden. Hij zag ons al staan en wilde eerst de deur niet open doen, toen hij dat wel deed en wij ons briefje van 200,- tevoorschijn haalden zette hij grote ogen op en zei nadrukkelijk: “WE CAN NOT ACCEPT 200!!”. De volgende bus had er gelukkig geen moeite mee en nam ons weer mee terug naar het station.

Ons hostel lag vlak bij het station en was een super groot maar mooi verzorgd en leuk ingericht hostel. We sliepen met 8 andere mensen op de kamer waaronder een Zuid-koreaans en Nederlands meisje die ons nog wat tips gaven voor in Kopenhagen en Stockholm. De hele kamer lag vol en het was erg warm ‘s nachts, omdat iemand het raam dicht had gedaan en de verwarming aan. Verder wel lekker geslapen, totdat twee meisjes vanochtend om kwart voor 6 uitgebreid hun tas gingen inpakken.

gelukkig konden we nog lekker tot 9 uur in bed blijven liggen, omdat we pas om 11 uur uit hoefden te checken. Er waren kluisjes in het hostel waar we onze spullen even konden laten totdat we de trein moesten pakken, zodat we nog even Kopenhagen konden verkennen.

Wat een mooie stad is Kopenhagen! Waarom hebben wij al die mooie kleuren niet op onze gebouwen in Nederland? We zijn een rondje door de stad gelopen en hebben ondertussen ergens lekker ontbeten. Overal waar we een hoek om kwamen riepen we weer “wauw!”, omdat overal mooie gebouwen stonden. Gekleurde gebouwen, oude gebouwen, torentjes, bruggen, Kopenhagen heeft het allemaal en we hebben nog lang niet alles gezien, dus zeker een plek om nog een keer naar terug te gaan.

We hebben nog even geluncht in het hostel en zijn toen met al onze spullen richting het station gegaan. Daar hebben we de trein gepakt naar Stockholm, waarin ik nu deze blog zit te schrijven. We zijn al over de brug gereden, maar die is waarschijnlijk spectaculairder als je hem van een afstandje ziet dan als je er zelf overheen rijdt. Maar we zijn dus nu wel weer in een nieuw land: Zweden 😍😍 🇸🇪. Om 19:37 komen we aan in Stockholm. Tot die tijd slapen en kijken we nog even uit het raam.

Fijne avond allemaal!

1. Marije:
    23 januari 2022
    Leuk om te lezen, veel plezier in Stockholm en jullie zijn er gelukkig bijna! :)
  2. Florentien Benedict:
    23 januari 2022
    wat ontzettend leuk om te lezen van Kopenhagen.
    goede reis verder!
  3. Sjoukje van Dijk:
    Ha meiden, leuk!
    Ja, København is een heerlijke stad, ik heb er een jaar gewoond en gewerkt èn genoten! Je moet er beslist eens wat langer dan een paar uurtjes rondzwerven: huur bv een fiets en geniet!
    Leuk dat je bij Bente en Timo was!
    Heel veel plezier verder!