Umeå en Luleå

27 januari 2022 - Luleå, Zweden

Hallo allemaal,

In Umeå was het hostel dicht bij het station. Het was een netjes hostel en we hadden een privé kamer wat heel fijn was, konden we lekker slapen.

We hebben lekker lang geslapen, nog even in Umeå rondgelopen in de sneeuw! En zijn daarna naar weer op de trein gestapt richting Luleå. Hoe verder we naar het noorden gaan hoe kleiner en minder druk de treintjes worden en hoe meer sneeuw er ligt! Onderweg hadden we prachtig uitzicht!!

In Luleå slapen we niet in een hostel, maar in een super schattig huisje in het bos. Dat betekend wel dat we ook wat verder moesten reizen naar het huisje toe. We moesten eerst met de bus en daarna ongeveer 20 minuutjes wandelen. De eerste bus reed net voor onze neus weg, maar gelukkig ging er een uur later wel nog één. Dus om 10 voor 7 hadden we de bus. Uiteindelijk maakte het toch allemaal niet zo veel uit, want het was al donker vanaf ongeveer half 4! Kwart voor 3 gaat namelijk de zon al onder! Dus wij waren ons gevoel van tijd al een beetje kwijt.

De bus zette ons af bij de bushalte vanaf waar we dus nog 20 minuutjes moesten lopen. Gelukkig was de weg voor het grootste deel verlicht en we liepen tussen allemaal schattige houten Zweedse huisjes door. Daarna moesten we nog een stukje door het bos wat spannend was, omdat we door het donker ook minder goed de weg konden zien en het was best glad zo hier en daar! Uiteindelijk kwamen we aan bij ons huisje waar de eigenaar ons behulpzaam de weg wees en binnenliet.

Het huisje is super schattig. Een klein huisje, met een schattig behangetje en laag plafon. Overal staan verzamelde Zweedse attributen en kaarsjes en we hebben uitzicht op het meer! Als er Noorderlicht zou zijn zouden we dat vanuit ons bed zelfs kunnen zien!

We installeerden ons en kookten ons avondeten.

Daarna deden we een zelftest, omdat we toch wel wat verkouden waren geworden. En daar gebeurde wat toch wel een kleine nachtmerrie van ons was: positief…

Hmmm hoe nu verder? Want alles is geboekt en ze zijn hier niet zo streng, maar we willen natuurlijk niemand besmetten, dus uiteindelijk besloten we om de eigenaar van het huisje te vragen of we langer hier konden blijven, zodat we weer verder kunnen als we klachten vrij zijn.

Gelukkig kunnen we langer blijven en hebben we de andere boekingen aan kunnen passen, maar wat een gedoe die corona… :(

We hopen het Noorderlicht hier te kunnen zien, maar we hebben ook al gezien dat er veel bewolking gaat zijn de aankomende nachten. Zo ook afgelopen nacht. We zijn wel een paar keer wakker geworden en hebben hoopvol naar buiten gekeken, maar geen Noorderlicht. Al was de lucht wel echt prachtig en ook best wel licht. Was dit het noorderlicht achter de wolken? Want volgens onze noorderlicht app was er wel grote kans op noorderlicht.

Vandaag (27 januari) hebben we niet zo veel gedaan. Vooral genoten van het prachtige uitzicht en een klein wandelingetje gemaakt naar een uitzichttoren in de buurt. Het was ongeveer 700 m lopen over een smal paadje door het bos. Het paadje ging langs het meer en was over planken, omdat het er als het niet vriest wel drassig zal zijn, maar nu met al die sneeuw moesten we heel voorzichtig lopen, omdat je niet kon zien waar de planken liggen en je heel ver weg zakte als je ernaast ging staan.

Het bos was prachtig, echt een sprookje. Vanaf de toren konden we het hele bevroren meer over kijken, zoo mooi! En het was zo stil, we hoorden helemaal niets. Op de terugweg zagen we ook nog een specht!

Daarna hebben we de hele middag in bed gelegen, omdat corona ons toch wel lekker te pakken heeft (spierpijn, keelpijn). En is het nu (16:00) alweer bijna helemaal donker.

Jullie horen snel weer van ons,

fijne avond!

1. Like en Eppie:
    27 januari 2022
    Balen zeg die corona. Hopelijk houdt deze jullie niet te lang vast zodat jullie je reis nog goed af kunnen maken.
    Trouwens de foto's zijn mooi en dat huisje is inderdaad een met hoog schattigheids gehalte. Nu nog het noorderlicht zien, dat is ons nog nooit gelukt. Sjoerd had in Tromso wel het geluk toen hij daar was voor een congres.
  2. Marijke:
    29 januari 2022
    Voelen jullie je al weer wat beter? Gezellig om jullie verhalen te lezen. Het allerbeste en hopelijk komt het Noorderlicht nog. Mijn nvriendin en ik hebben ook eens 4 dagen zitten wachten op het Noorderlicht in Bodo in Noorwegen jaren geleden nog voordat ik Louis kende. Geen geluk gehad en ik ben al 5x in Skandinavië geweest. Veel groetjes ook van Louis