Verslag van de reis

15 augustus 2017 - Amersfoort, Nederland

Hallo mensen,

Jullie hebben lang niet van ons gehoord en dat komt omdat wij niet meer op reis zijn. Maar, wij kregen een verzoekje om een verslag te schrijven over onze reis van de vakantiefietser van wie wij fietstassen hebben gesponsord gekregen. En die wilden we toch ook nog even met jullie delen.

Wij zij Sarien en Willemien en we zijn naar de Noordkaap gefietst. De Noordkaap is het noordelijkste puntje van Noorwegen.

Nu zijn we 19 jaar, maar we kennen elkaar al sinds we 7 jaar zijn en we hebben al een heleboel meegemaakt samen. Van elkaar leren éénwieleren op het plein op de lagere school tot samen fietstochten maken om te oefenen voor onze grote tocht.

Hoe we op dit idee kwamen? Willemien zag een keer iemand fietsen toen ze met haar gezin in het verre noorden op vakantie was en vroeg zich af wat die daar nou weer deed. Hij was vast op weg naar de Noordkaap zei haar vader en daar ontstond het idee...

Willemien vroeg aan Sarien (eigenlijk voor de grap) of ze mee ging en Sarien was zo enthousiast dat vanaf dat moment het idee werkelijkheid zou worden. En aangezien wij allebei een tussenjaar hadden was dit ook serieus mogelijk.

Wat wij leuk vinden aan fietsen in deze vorm van fietsvakantie is dat je eigenlijk vrij bent in alles. Waar je heen gaat, hoelang je fiets, of je stopt of toch nog even door gaat, wanneer je terug gaat, waar je slaapt enz… En ook dat je echt samen leeft met de natuur was iets waar wij echt van genoten hebben.

We hebben 4 jaar lang op dezelfde middelbare school gezeten en elke dag 14 km van Amersfoort naar Zeist heen en weer gefietst door weer en wind, daar ontstond de band met het fietsen.

Daar hebben we ook de basis gelegd voor onze grote fietstocht naar de Noordkaap. Onze ervaringen daarvan zijn te lezen op onze blog: trampanorr.reislogger.nl

Deze reis heeft ons ook geïnspireerd om nog meer reizen per fiets te gaan maken. Onze dromen gaan nu uit naar een fietstocht naar het zuiden, wanneer we die gaan waar maken weten we nog niet.

Onze reis naar de Noordkaap vond plaats in april tot half juli 2017. Normaliter begint de lente rond deze tijd en is het niet meer zo koud daar in Scandinavië, maar dit jaar kwam de lente een maand later en waren de maanden waarin wij fietsten één van de koudste lente maanden in honderd jaar. We hebben geslapen in de -9 ⁰C in ons tentje, de meren waren bevroren en sneeuw was niet bijzonder meer, maar we hebben het overleefd. Deze kou heeft ons ook goede dingen gebracht, naast de mooie beelden die het opleverden waren de mensen ook heel erg meelevend door deze kou en mochten we vaak in een sauna of washok slapen.

We zijn in Nederland in Amersfoort begonnen en in het begin hadden we niet echt een route, dus hebben we de bordjes die we tegenkwamen gevolgd en eigenlijk ging dat best goed. In Duitsland hebben we dat geprobeerd voort te zetten en dat ging iets minder vloeiend, maar in midden Duitsland begon de eerste route die wij volgden, dus kwam het weer helemaal goed. Vanaf daar volgden we de “Vikingroute” en liep alles op rolletjes. Aangekomen in Zweden volgden we de “Sverigeleden” en tegen de tijd dat we die niet meer konden volgen en in Finland en Noorwegen fietsten waren er nog maar zo weinig wegen dat we alleen aan de hand van onze kaarten makkelijk de weg konden vinden.

Wat we wilden bereiken met deze fietstocht was gewoon lekker op reis zijn, de vrijheid voelen en samen leven met de natuur.

Elke dag begon met de wekker om 7 uur, dan maakten we ons klaar voor weer een mooie fietsdag.

We hadden een goede taakverdeling. De één deed de tent, de ander kookte en dat om de beurt. Dat zorgde ervoor dat de ochtenden gesmeerd verliepen en we gewoon rustig aan konden doen, maar toch rond 11 uur op de fiets zaten. Voor sommige mensen is dat laat, maar wij gingen in alles rustig ons eigen gangetje en vonden dit een prima tijd. Bovendien hadden we dan de tijd om een goed ontbijt te maken van havermout of gekookte eieren.

Na de eerste 25km. hielden we de eerste pauze, omdat we alweer best wel trek hadden gekregen. Daarna fietsten we tot we weer een pauze nodig hadden en zo door tot ongeveer 75 km. per dag dan gingen we opzoek naar een goede slaapplek.

Als we wild gingen kamperen zorgden we ervoor dat we ruim voor de 70 km. water hadden gehaald in onze waterzak “Dirk” genaamd. Dat bracht ons altijd leuke gesprekken en soms een goede slaapplek. Koken, de tent opzetten, boekje schrijven en slapen. Meestal sliepen we dan rond half 11. Niet elke dag liep even gesmeerd. Soms hadden we de hele dag regen, of tegenwind of waren we heel erg moe, soms konden we geen slaapplek vinden, maar uiteindelijk hebben we niet veel tegenslagen gehad.

Een spannend moment was dat we een beer tegen kwamen, maar gelukkig zagen we hem op tijd, konden we heel hard weg fietsen en kwam de beer niet achter ons aan. Hiervan hebben we wel weer wat geleerd, want vanaf toen hadden we altijd hard muziek aan en zongen we en belden we erop los.

Verder hebben we weleens meegemaakt dat we zo moe waren dat we echt niet verder konden, maar altijd vonden we een oplossing en dat kwam toch echt wel omdat we met z’n tweeën waren en we elkaar erdoorheen konden trekken.

Verder denken we vooral aan de goede momenten als we aan deze reis terug denken.

Dan denken we aan de momenten dat we stonden te dansen midden op de weg, omdat er toch niemand aan kwam, aan de momenten waarop we gilden in het bos, omdat we zo blij waren met alles om ons heen, de momenten waarop aardige mensen naar ons toe kwamen om een gezellig praatje te maken, het moment dat we de Noordkaap op reden met “we are the champions” en nog vele andere momenten.

Voor ons gevoel hadden ons niet zo goed voorbereid, maar tijdens de reis kwamen we erachter dat we eigenlijk tevreden waren met alles dat we van te voren hadden geregeld en we kunnen ons niets verzinnen dat we beter hadden kunnen doen. Want, dat we de reis niet erg gedetailleerd hadden voorbereid zagen wij niet als een obstakel, maar juist als een extra vrijheid en alle spullen die we nodig hadden, hadden we.

Uiteindelijk hadden we zo rond de 30 kg. bagage en dat is best veel, maar wij hebben er geen last van gehad en waren blij met alles dat we hadden meegenomen.

De fietstassen die wij bij ons hadden waren heel goed. Het waren waterdichte fietstassen van het merk Ortlieb die wij gesponsord hebben gekregen van de vakantiefietser.

Spullen die wij bij ons hadden en echt niet hadden willen missen zijn onder anderen: ons snijplankje en scherpe mesje, ons kookstelletje van Trangia, onze toeclips (op de pedalen) en al onze warme spullen die we mee hadden genomen ondanks dat het lente was.

We hadden een best simpele, doch degelijke fiets en die heeft ons niet teleurgesteld, want we hebben geen complicaties gehad behalve versleten remblokjes, maar die konden gewoon door een lokale fietsenmaker vervangen worden.

Fysiek hebben we ons niet heel erg voorbereid, want we hebben twee keer een fietstochtje gemaakt en zijn twee keer naar de sportschool geweest, maar we hebben geen last gehad van deze niet erg uitgebreide fysieke voorbereiding, dus we hebben hier geen spijt van.

Dat de reis zo goed verliep kwam ook door heel veel mensen die ons hadden geholpen met tips, spullen die we mochten lenen, mensen die altijd voor ons klaarstonden als we belden onderweg en de sponsoring en tips van de vakantiefietser.

De tips die wij mensen willen geven die ook zo’n reis gaan maken zijn:

-          Ga met z’n tweeën.

-          Neem slippers mee.

-          Neem toeclips, want die zijn net zo praktisch als klikpedalen, maar je kan je normalen schoenen erin gebruiken.

-          Goede regenkleren.

-          Lees reisverhalen van anderen en praat met mensen die zo’n reis hebben gemaakt, dat geeft je veel inzicht in wat je nodig hebt.

-          Waterdichte sokken tegen de regen en schoenhoezen tegen de regen en voor de warmte.

-          Als je met de boot vanaf Kirkenes naar Honningsvåg gaat hoef je niet door de tunnels.

-          Ook met de boot terug gaat het eerste stuk (de Hurtigrutten) is echt een aanrader, het is zooooo mooi. En als je het goed uitzoekt hoeft het ook helemaal niet duur te zijn.

-          Als je twijfelt, ga gewoon! Het brengt je zoveel.

Waar je rekening mee moet houden als je door de landen Zweden, Finland en Noorwegen fietst is een kleine bevolkingsdichtheid, dus mensen of winkels vind je niet zomaar overal.

En het weer kan daar in de lente ook nog heel erg koud zijn, dus bereid je daar goed op voor.

Verwacht niet veel van de Noordkaap, het is leuk, maar niet bijzonder, maar dat maakte ons niets uit, want de reis erheen was prachtig en je kan wel mooi kamperen op de Noordkaap.

Mensen, we hopen dat jullie wat hebben aan onze ervaringen en dat we jullie hebben kunnen inspireren om net zo’n mooie reis te gaan maken als wij hebben gedaan, want we raden iedereen aan om je spullen te pakken en weg te fietsen, het avontuur tegemoet.

Dàààààààààààààààg tot ziens.

1. Louis Raaijmakers:
    15 augustus 2017
    Dank voor jullie verslag. Een heel leuke reminder. Bijzonder vind ik dat de mooie dingen van jullie reis zo snel al zo sterk overheersen naast de ellende en het afzien dat jullie natuurlijk ook hadden. Heel herkenbaar. En dat nodigt natuurlijk uit om over een nieuwe tocht te gaan nadenken. We wensen jullie daar veel plezier mee en we vinden het leuk als jullie ons op de hoogte houden.
  2. Louis Raaijmakers:
    15 augustus 2017
    Oh ja, ik vergeet nog wat. Sarien heb ik het al verteld. Willen jullie niet overwegen om een keer uitgebreid (met foto's) te vertellen over jullie reis ?
  3. Siebe hein Brouwer:
    15 augustus 2017
    Alle verslagen moet je lezen en daarna pas dit relaas. Vond het erg leuk en leefde met jullie. Veel verhalen waren heel herkenbaar ondanks dat ik het niet gefietst heb maar wel van heel dichtbij meegemaakt. Leuke stories!!
    Uitbrengen in boek vorm zou ik zeggen
  4. Marjan en Anne:
    21 augustus 2017
    Hartstikke leuk om deze samenvatting te lezen. Maar het is inderdaad het leukste wanneer je ook de dagverslagjes gelezen hebt.

Ik kijk al uit naar jullie volgende reis!