Dag 15

Dag 11

Afstand: 60 km.
Tijd: 11:00 - 17:00
Steden: Hanerau-Hadermarschen - Haithabu

Heel veel wind, wel droger. Vandaag gingen we met 15 km/uur de berg af.
Terwijl we voor de regen schuilden bij een bakkerij zijn we een erg bijzondere man tegengekomen. Hij begon een gezellig praatje (en tufte daarbij wel bij elk wordt net op/net naast Willemien's kaas-ui broodje. Hij keurde ook onze fiets en deed daarbij een dansje met zijn armen over het gewicht van wat aan het stuur hangt (hij was niet zo losjes in de heupen).
's Avonds kwamen we op een viking camping aan. Niet alleen de camping in het thema van vikingen, ook de mensen. Wij waren ongeveer de enige zonder lange baard en/of mantel. Wel zijn we hier ook de eerste mede kampeerders tegengekomen. Een aardige gepensioneerde man die naar Spanje liep waar zijn vrouw hem opwachtte en een gezin met een jong kind.
Ook op de camping woei het hard, dus wij kookten en aten binnen op het aanrecht met de wasbakken. Niet warm, maar wel warmer doordat er geen wind was. En nonstopt Duitse radio waarop ze alleen maar over aanslagen en bommen praatten.
Daar in die keuken is Sarien tot de conclusie gekomen dat ze later schuimspuiterproff wordt. Mooie roeping.

Dag 12

Afstand: 61 km.
Tijd: 11:00 - 19:00
Steden: Haithabu - Bommerlund/Vejbæk

Vermoeiende dag. Meteen na 14 km. een stop om te eten en uit te rusten, omdat we zo moe waren.
Vandaag zijn we over de grens gegaan! Dus nu zijn we in Denemarken. We hadden een heerlijke ontvangst in Denemarken, want precies op de grens begon het keihard te hagelen. Dus hebben we geschuild in een bushokje precies op de grens.
Vlak voor de grens hebben we Kevin ontmoet. Een leuke, kleine, witte poedel ontsnapt uit de auto van zijn boze baasje die hem later weer kwam oppikken. Jammer voor Kevin, want die vond het net zo leuk om met ons mee te rennen.
Boodschappen gedaan bij een benzinestation, omdat we vergeten waren dat de winkels dicht zijn op goede vrijdag.
We zijn op een heel mooi kampeerplekje aangekomen. Midden in het bos een natuurcamping met alleen een "gatindegrond"-wc en een kraantje. Maar, ook een mooie schuilhut met een vuurplaats. We hebben bonenprut gekookt op het vuurtje en broodjes gebakken aan een stok. Voel je de sfeer? Nou dat, en dan kwamen er ook nog twee hertjes voorbij lopen.

Dag 13

Afstand: 68 km.
Tijd: 11:30 - 20:30
Steden: Bommerlund/Vejbæk - Stursbøl

Eieren gebakken op het vuur, alle pannen zwart. Na 10 km gestopt voor duurste boodschappen ooit: 380 kronen (ong. €50) en niet veel gekocht.
We zijn wel tot de conclusie gekomen dat Denemarken een heel mooi land is en de Denen (in ieder geval de Denen die wij hebben ontmoet) hele aardige mensen zijn (maar dat t wel een duur land is). Heeeeeel veeeeeel wind. Zoveel wind dat je naar links moest sturen als je rechtdoor wilde. En als er een vrachtwagen langs kwam moest je je stuur heel goed vasthouden, anders ging het mis. En door die hele harde wind kwamen we pas om half 9 aan op de volgende camping. Weer een natuurcamping, maar deze was met douche en hele aardige eigenaren van wie we zelfs in de schuur mochten slapen omdat de tent nat was. Er waren ook nog twee andere kampeerders: twee mannen die twee dagen aan het wandelen waren en heel verbaast keken toen ze ons zagen, omdat ze dachten dat zij de enige gekken waren die gingen kamperen met dit weer in deze tijd van het jaar. Ze waren heel aardig en één van hun liet ons ook zien waar de wc en zo was (de andere probeerde zijn hond "Tofu" in bedwang te houden). Het was een café in de schuur, maar het café was nog gesloten. We hebben onze binnentent opgezet in de schuur, de buitentent over de opgestapelde stoelen gehangen en aardappelsalade en noodles met broccoli aan een café tafeltje met een roze tafelkleedje gegeten.

Dag 14

Afstand: 63 km.
Tijd: 10:45 - 17:00
Steden: Stursbøl - Småkær

Deze dag begon heel goed. 's ochtends maakten we een praatje met de aardige mannen en speelden we met "Kwibus" de hond die gisteren nog zo hard stond te blaffen toen we aankwamen (niet Tofu, maar die van de eigenaren). Daarna bleek dat de wind was gaan liggen en de regen zich inhield voor ons, de bakker wilde onze (4!) lege bidons wel vullen en 3 mountainbikers fietsten een stukje mee om een praatje te maken.
En vandaag was het natuurlijk pasen, dus Willemien heeft een preek gehouden over bomen en appels en mooie dingen uit iets rots en Sarien heeft een liedje gezongen over Jezus en paaseieren. Zo hebben we onze paaseiloze pasen een beetje gecompenseerd.
Het fietsen ging ook snel vandaag en het ging eigenlijk wel lekker, tot dat we dichter bij Vejle kwamen. Hoe dichter we bij Vejle kwamen hoe meer bergen/heuvels we namelijk kregen. Eén van de drie mountainbikers had ons er al voor gewaarschuwd, dus gelukkig hadden we ons wel mentaal kunnen voorbereiden. En omdat die bergen samen allemaal nog niet erg genoeg waren voor Sarien's humeur zijn we ook nog even de stijlste berg van Denemarken opgefietst om bij kennissen van Willemien's ouders langs te gaan. En ik mocht schrijven dat Sarien méér dan ongeloooofelijk de P in die berg had. Maar, daar boven op al die bergen heb je dan ook wat. Ten eerste: uitzicht, maar waar we ook heel blij mee zijn: een warme douche, lekker bed, een wasmachine en natuurlijk super aardige mensen waar we twee nachten mogen blijven slapen! Super bedankt!

Dag 15

Rustdag: gewassen, geslapen, de route uitgezocht, gewandeld, gekletst en erg genoten van dat wij binnen zaten terwijl het buiten zo hard regende en hagelde.

Laters!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Die Zwerfer in de bieb:
    Keeei gaaf
  2. Annelies:
    17 april 2017
    We vinden dit al een fantastisch verhaal, zijn dus heel benieuwd naar het eind
  3. Siebe hein Brouwer:
    17 april 2017
    Nog geen lekke banden of andere pech gehad.. gaat goed meiden. Ik lees met veel plezier jullie verhalen.
  4. Marjan en Anne:
    17 april 2017
    Leuk geschreven! We duimen voor een flink stuk wind in de rug!
  5. Like en Eppie:
    17 april 2017
    Leuk om te lezen. Succes met de bergen hebben bewondering voor jullie.
  6. Anneguus:
    18 april 2017
    Goed bezig! Jullie verhalen zijn heel leuk om te lezen, leuk geschreven! En jullie schieten lekker op!
  7. Irma:
    18 april 2017
    Wat leuk om te lezen en te zien! Ik hoop op minder wind en regen en meer warmte voor jullie. En Willemien een preek op pasen wat leuk. JEZUS! (je kent het liedje nog wel toch?) Hele fijne reis verder ik blijf jullie volgen.
  8. Trampanorr:
    21 april 2017
    Jaa tuurlijk ken ik dat liedje nog Irma, die is ook al een paar keer voorbij gekomen :)
  9. Irma:
    22 april 2017