Dag 10

13 april 2017 - Hanerau-Hademarschen, Duitsland

Zo, we hebben een heerlijke vrije dag gehad (dag 7). We hebben alles lekker gewassen en aan een waslijn over het hele veld gehangen, dat was een erg leuk gezicht. Het was gelukkig ook echt heerlijk weer, dus alles was 's avonds droog. Het was zo lekker warm dat we de hele dag in korte broek konden lopen.

Dag 8 (10 april) hebben we ver gefietst: 86 km. Dat kwam omdat er geen camping was en na 86 km was er nog geen camping. Dus hebben we deze nacht in een jeugdherberg doorgebracht.
Eerst vonden we het heel eng: toen we aankwamen was er niemand in het hele gebouw te vinden, maar de deur stond wel gewoon open en het licht was aan en het was er heel warm. We riepen nog een paar keer "hallo", maar niemand reageerde. We vonden wel een man in het huis ernaast die ons een kamer wees. Best gek als enige in een leeg, groot gebouw. Tenminste dat dachten we, want op een gegeven moment hoorden we gegil van boven en samen met die geur die er uit de donkere kelder kwam maakte ons dat best bang. Gelukkig bleek er in de kelder gewoon alleen maar een voetbaltafel te staan en waren er gewoon een vader en een jongetje aan het tafelvoetballen. Het stapelbed was leuk en het ontbijt was heerlijk, dus toen was alle engheid er wel vanaf.

Dag 9 hebben we weer ver gefietst. Je moet zo'n rustdag toch een beetje compenseren hè. We zijn met een veerboot over de Elbe gegaan (dag 8 waren we ookal met een veerboot over de Weser gegaan). 's Avonds kwamen we op een camping met hele aardige campingbazen die helemaal met ons mee leefden. En we hebben ook nog iets heftigs mee gemaakt vandaag: Sarien haar voortasje is namelijk in de sloot gevallen. Ze was iets aan haar fiets aan het doen en haar fiets viel om, het tasje viel er af, zo whoops in de sloot. Gelukkig was ze er snel bij en binnen enkele seconden zat ze op de kant met haar tasje tussen haar voeten. Maar, toen was het tasje wel uit het water gevist, maar kon Sarien helemaal niks meer behalve stil blijven zitten. Dus Willemien moest haar snel komen redden en ging met aan allebei de kanten van de sloot een been staan en pakte het tasje op. Zo was het tasje gered. En gelukkig was alles zo goed als droog gebleven. Alleen de kaart was nat en het tasje zelf zat vol modder, maar de inhoud was droog.

Dag 10 regende het. 's Avonds dag 9 regende het al, 's nachts regende het en 's ochtends regende het nogsteeds. We moesten alles inpakken in de regen. De tent moest dan ook nat zijn hoes in, daarover straks meer :). Omdat het ook nog eens keihard waaide kwamen we niet erg ver vooruit. We gingen met 17 km/uur de bergen af (moet je na gaan hoe langzaam we de bergen op gingen). De regen, de bergen en de wind hebben er samen voor gezorgd dat we niet erg ver zijn gekomen. Uiteindelijk zijn we na een beschamend kippeneindje eerder gestopt dan gepland, want de tijd ging wel gewoon op normaal tempo door. Vandaag hebben we dus 38 km gefietst. En toen waren we doorweekt en koud. Dure regenkleding houdt het langer vol dan goedkope, maar nog niet lang genoeg. En sommige regenkleding is nu ook al aan het kapot gaan. Gelukkig was er ergens in een vvv een hele aardige mevrouw die voor ons een B&B opzocht en meteen belde of er plaats was. En dat was er, dus nu zitten we weer alleen in een mega boerderij met warme douche en lekkere bedden. En alles kan drogen. Ook de tent. Het is namelijk zo dat we de tent al een keer eerder nat hebben ingepakt en hij toen de volgende nacht lekte. Hij is dus niet meer waterdicht als je hem nat inpakt, maar nu is alles dus weer lekker droog. Zo brengt regen ons toch ook nog wat goeds en nu kunnen we er weer tegen aan.