Dag 59

31 mei 2017 - Ylläsjärvi, Finland

Vandaag over de grens met Finland gegaan! We konden het al zo lang ruiken en zien en nu zijn we er dan eindelijk. Het eerste land waar we allebei voor het eerst komen.
Vlak over de grens hebben we gelijk een tweede mijlpaal behaald. We hebben namelijk post gekregen vanuit Amersfoort. Omdat we besloten hebben onze reis nog iets origineler te maken, hebben we de route aan gepat en gaan we nu een andere route dan anderen vaak nemen naar de noordkaap (hierover straks meer).
Daarvoor hadden we niet de goede kaarten bij ons, maar gelukkig hebben wij een uitstekende personal coach thuis die vol zit met goede ideeën en voor alles een oplossing heeft en ons de nieuwe kaarten stuurde. Dankjewel!! We vonden het heel leuk post te krijgen op deze reis.
Na de post en de boodschappen gingen we opzoek naar een slaapplek, dat wordt steeds meer een avontuur. Het zit namelijk zo dat jullie in Nederland nu allemaal zitten te zweten van de hitte, maar wij elke dag weer op zoek moeten naar een beetje warmte in deze kou. Normalitair zou het hier nu rond de 20 °C zijn, maar de zomer laat een maand langer op zich wachten en de temperaturen schommelen rond de 2°C. 's nachts vriest het weer en overdag is het 2 tot 4 °C.
Deze dag waren wij op zoek naar een vissershut oid., het liefst met genoeg hout om een lekker vuurtje te stoken.
We kwamen een hele aardige vrouw tegen die aan het wandelen was met haar super schattige baby (hij was echt heel lief) die zei dat ze wel een huisje wist. Ze liep helemaal een heel eind met ons mee en zei toen dat het een huisje van haar oma was en het wel wat kostte, maar toen konden we al geen nee meer zeggen en namen we dat huisje. We wilde toch nog een keer in een huisje.
We hebben heel erg genoten van de sauna en alle warmte in het huisje.