Finland; Oulu & Helsinki

2 februari 2022 - Helsinki, Finland

Hallo,

In Oulu kwamen we s avonds aan in een heerlijk appartement met een keukentje en badkamer voor onszelf. De man van het appartement hebben we niet gezien, maar hij was wel heel behulpzaam en aardig online. Sarien had namelijk te weinig medicijnen bij zich en wij hadden gevraagd of we die daar naartoe mochten laten sturen en dat mocht. Hij was ook erg behulpzaam met meedenken. Helaas kwamen we hier op zondag avond aan en komt daar de post niet op zaterdag en zondag. Het was dus spannend of de post op maandag ochtend vroeg genoeg zou komen, want wij moesten ook de trein weer halen.

We bleven zo lang mogelijk, maar moesten toen echt gaan, de medicijnen waren er nog niet. Toen we in de trein zaten stuurde die man ons een foto dat hij ze binnen had gekregen. Hij overwoog nog om ze naar het station te komen brengen, maar daar was helaas niet genoeg tijd voor. Wel heel lief van hem.

In de trein belden we met de dokter en de bedoeling was nu dat we extra medicijnen op konden halen in Helsinki. Daarvoor moesten we een telefonische afspraak maken. Sarien had een hele grappige vrouw aan de telefoon om een afspraak mee te maken. Ze was heel vrolijk en lachte de hele tijd. Op een gegeven moment zat zelfs de vrouw achter ons in de trein zo hard mee te lachen dag we allemaal niet meer konden praten. Toen stuurde de vrouw aan de telefoon ook nog het verkeerde, waar ze ook weer stuk om ging. Al met al heel veel lol om iets wat in eerste instantie veel gedoe bleek.

De treinreis duurde veel langer dan verwacht. Er was iemand voor de trein gesprongen, en dat moest allemaal onderzocht worden en opgeruimd…

Uiteindelijk kwamen we twee uur later aan in Helsinki. Daar gingen we naar het hostel. Maar dat ging niet zomaar. Er was veel sneeuw gevallen de laatste tijd en blijkbaar houden ze daar meer van gedeukte auto’s afvoeren dan van sneeuwruimen. Want we hebben in de korte tijd dat we hier waren drie uitgegleden auto’s gezien en nul vegers/schuivers.

Overal lag zo’n laag sneeuw dat je er met je hele voet in weg zakte. Ook op de rijbaan lag ijs en sneeuw, soms in het midden, waar de auto’s niet komen met hun banden, wel 20 cm.

Het hostel was meer een overnachtingsplek voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Helsinki werkten dan voor vakantiegangers. Gelukkig sliepen wij maar met 2 anderen op onze kamer voor 18 personen en hadden we een soort apart hokje.

Helaas werd werk en privé hier niet gescheiden, want één van de mannen bij ons in de kamer heeft de hele nacht door gezaagd alsof zijn leven er vanaf hing (hij snurkte heel hard).

Gelukkig waren wij moe en sliepen we goed.

De volgende dag hebben we Helsinki verkent. Overal lag super veel sneeuw. We zijn naar de dokter geweest voor een recept en naar de apotheek om de medicijnen te halen. Daarna hebben we vietnamees gegeten in een leuk hoekje van een winkelcentrum met allerlei verschillende afhaaltentjes.

’s Avonds moesten we de boot halen. We waren daar als één van de eersten. Na de boot verkent te hebben we lekker geslapen in onze hut en zijn we de volgende ochtend vroeg (vandaag 2-2) aangekomen in Stockholm.

Hier vermaken we ons nu nog een dagje en stappen dan vanavond op de trein naar huis. Dit zal nog een avontuur worden, omdat de reis 20 uur zal duren (als alles goed gaat), dus we zullen hierna nog een laatste verslag maken met hoe de terugreis is verlopen en dan is het alweer voorbij.

liefs!

1. Die Zwerfer in de bieb:
    2 februari 2022
    Leukk geschreven :)
  2. Sjoukje van Dijk:
    2 februari 2022
    Meisjes toch, wat beleven jullie weer veel! Fijn dat corona niet al te erg was en dat je in zo'n leuk huisje kon blijven.
    En wat was het daar schitterend, vooral het besneeuwde meer en die prachtige witte bomen!
    Nu na veel gelag tijdens de lange treinrit de medicijnen op zak, maar wel ernstig dat je te weinig meegenomen had.. Nu dus in Helsinki, ben benieuwd wat jullie van die stad vinden!
    Sterkte voor de lange tocht naar huis!