Dag 71

12 juni 2017 - Honningsvåg, Noorwegen

Ons leven hier op de Noordkaap doorgezet. Alles nog een keer bekeken, nog meer gezellige praatjes gemaakt en mensen ontmoet.
Het is inderdaad touristisch, de Noordkaap, maar het heeft ook wel weer wat. De hordes mensen die er komen kijken naar een zon die er niet is, de barretjes, de Noordkaapstaff en de openbare piano maken er toch allemaal samen wat bijzonders van.
Maar, eerlijk is eerlijk, de weg naar de Noordkaap toe vonden wij toch wel veel meer de moeite waard. Dan bedoel ik natuurlijk de hele reis, maar ook de natuurschoon dat we de laatste 33 km van Honningsvåg naar de Noordkaap te zien kregen was adembenemend. Eindeloze bergen, grillig machtige rotsen en smetteloze sneeuwvlaktes. Wauw!
Om op te fietsen waren die eindeloze bergen wel wat minder leuk, maar we zijn er gekonen en daar gaat t om.
Om die moeilijke bergen, onaardige camping bazen en alle andere uitdagingen die we tegen zijn gekomen toch maar even goed te verwerken hebben we een tijdje geleden klei gekocht en vandaag uitgebreid in het restaurant zitten kleien. Dat was heel fijn en nu zijn we nog gelukkiger.
Verder hebben we nog geslapen deze dag, want ookal is er zo veel gebeurd, dat was nog niet alles. We wilden al de hele tijd een keer midden in de nacht fietsen, dus, dat hebben we gedaan.
Om half 1 's nachts hebben we afscheid genomen van ons doel en tijdelijke huis en zijn we begonnen aan de laatste kilometertjes van deze fietstocht.
Heel bijzonder zo midden in de nacht door die prachtige natuur heen te mogen fietsen. Heel af en toe kwam er een auto langs, maar voor de rest was het: Sarien, Willemien, een heleboel rendieren en verder niets dan natuurschoon en stilte.
Ruim optijd kwamen we in Honningsvåg aan, we hebben daar nog een uurtje in een hotellobby mogen zitten wachten totdat het half 6 's ochtends was en de boot ons weer kwam oppikken.
Een luxere boot dit keer, maar voordat wij alles gingen verkennen en uitproberen: eerst even slapen.