Trenhotel

28 oktober 2019 - Madrid, Spanje

Dag 35 (zondag 27 oktober)

Dat was ons laatste nachtje tussen de zwervers en de junkies en na alles opgeruimd te hebben vertrokken we naar het station.

Er was een grote ruimte voor fietsen en een schattig treintje.

Die ruimte was toch niet groot genoeg bleek toen er nog vier andere fietsers hij wilden! Wat gescheld en geduw later stonden gelukkig alle fietsen er in. Gelukkig bleek niet iedereen zo chagrijnig als ze op het eerste gestreste gezicht leken. Wij stonden helemaal achteraan van al deze fietsers en moesten er als eerste uit. Iedereen was behulpzaam en het lukte! In Tunes stapten wij over op de trein naar Lissabon. In Lissabon hadden we drie uur om wat te eten en van treinen te wisselen. We gingen op weg naar spoor vijf, naar onze slaaptrein! De eerste slaaptrein die we ooit hebben gehad. Met bedden!

De vrouw die ons onze tickets verkocht had ons verteld dat onze fietsen in een pakket moesten zitten van 120 cm bij 90 cm bij 40 cm. Dit leek ons onmogelijk, dus we gingen maar proberen of ze er in hun geheel in konden. Wel pakten we vast alles bij de hand voor als er wielen en/of sturen losgehaald moesten worden.

Lissabon bleek niet het beginstation zoals we hadden gehoopt en we hadden precies twee minuten om alles in orde te krijgen. De man die de tickets van het “trenhotel” checkte keek naar onze fiets en mompelde een “nee nee” die ons een beetje bang maakte. Maar dapper deden wij alsof er niets aan de hand was, haalden al onze tassen eraf, stuntelden met de fiets door de gang van de trein die minder breed was dan het stuur en vraag me niet hoe, maar alles was op tijd in ons kamertje. We hadden een stapelbed en een klein stukje grond naast het stapelbed. Daar gingen we de fietsen weer in elkaar op de kop op. Ze bleven hangen! Onze tassen hebben we ertussen gepropt en de deur kon nog net precies open. Verder konden we niet zo veel meer in dit kamertje, behalve dan in ons bed liggen. En dat kwam mooi uit, want het enige wat we nog maar wilden was slapen.

1. Louis Raaijmakers:
    28 oktober 2019
    We hebben genoten van al jullie verhalen. Wat zijn jullie onverstoorbare meiden. Onze complimenten, hoor. Een heel goede terugreis gewenst en een behouden thuiskomst. We hebben je kaart ontvangen, Sarien. Weer in zo'n mooie zelfgemaakte enveloppe.
    Veel dank en liefs van Marijke en Louis
  2. Siebe hein Brouwer:
    28 oktober 2019
    Was weer fijn om jullie reisverhaal te lezen. Heb genoten van jullie avonturen.
  3. Sjoukje van Dijk:
    30 oktober 2019
    Ik ben bij lange na niet zo ijverig met schrijven geweest als jullie, maar hierbij toch nog een reactie:
    Dank je voor de verhalen, zo leuk om te lezen, en leuk om zo jullie reis een beetje mee te beleven..
    Ziin jullie na dit laatste verhaal met de trein op weg naar huis of naar een volgende plek?
    Heb ik niet zo duidelijk meegekregen..
    Wàt een leuke herinneringen hebben jullie weer opgeslagen..als je later met je kleinkinderen aan tafel zit en je begint te vertellen over je fietsreizen, zullen ze aan je lippen hangen!
    Tot hoors weer, en Willemien: ik ben erg benieuwd hoe het met de grote groene camper gaat, ik begrijp dat ie nog leeft, ik hoor het graag van je!
    Gr Sj