Zonnebrand zwetend de berg op.

4 oktober 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dag 11 (Donderdag 3 oktober)

Arancou - Saint Jean Pied de Port

52 km.

Heerlijk geslapen in de gîte. Ontbeten in de ruime keuken, zelfs met tv. De tv bracht ons tijdens het ontbijt op de hoogte van de nieuwste, vooral Franse, muziek hits. We sprongen om half 9 al op de fiets en verlieten ons Franse bergdorp in een dichte laag mist. Gelukkig was het niet te dicht om de weg niet te kunnen zien en de auto’s konden ons ook nog zien, maar het landschap om ons heen veranderde wel in een sprookjesachtig tafereel. De mist bleef lang hangen, maar toen deze optrok was het heerlijk weer! We hebben meerdere keren in het gras van de zon kunnen genieten en op een gegeven moment was het zelfs tijd voor een korte broek en zonnebrand!

We hebben heel wat pittige bergen beklommen en zijn beloond met prachtige uitzichten.

We mochten de berg ook weer af en hebben ons snelheidsrecord gebroken: met 52 km per uur zoefden wij de berg af op naar de volgende berg.

Na ons laatste klimmertje zoefde wij totaal uitgeput, van de hoge bergen die we niet gewend zijn, zo Saint Jean Pied de Port in. Een super schattig dorpje gelegen op een berghelling en vol van toeristen. Veel Fransen en Spaanse toeristen die voor een dagje met de bus langskomen. Maar natuurlijk ook wandelaars met zware en minder zware bergschoenen en grote en minder grote rugzakken die na een lange reis aankomen op hun bestemming of juist nog moeten beginnen aan hun reis.

Wij zette onze tent op op de schattige stadscamping die tussen het dorpje en de oude stadsmuur ligt.

Vlak na het eten van ons zelfgebrouwde bonenprutje kwam de Nederlandse buurman langs ons lopen om zijn afval weg te brengen naar de containers iets verderop, maar die moesten nog even op hem wachten. Want eerst moest hij ons vertellen over zijn verre fietstochten en wilde hij alles weten van de onze. Wij vertelden over de berg die we op gaan en dat we nog naar onze remblokjes moesten kijken en hij liet ons even zien hoe we dat zelf deden en deed dat meteen bij alle remblokjes van beide fietsen waardoor we niets zelf meer hoefden te doen en we ook niet meer langs een fietsenmaker hoeven. Heel handig en aardig van deze man.

Met bijgestelde remmen konden wij weer met een gerust hart gaan slapen.

1. Fred:
    4 oktober 2019
    Succes met de bergen dames, en let goed op je remblokjes. 55 km p uur is geen kattenpis.
    Hoelang gaan jullie berggeiten blijven spelen?
  2. Like en Eppie:
    4 oktober 2019
    Veel succes in de bergen. Wat een snelheid!
  3. Maya de Bij:
    5 oktober 2019
    May the flower power bee with you.