Weer een stempelkaart voor ons.

5 oktober 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dag 12 (vrijdag 4 oktober)

Een rustdag in Saint Jean Pied de Port. Uitgeslapen tot iets later dan normaal, want als je eenmaal in een ritme zit gaat dat er niet zomaar weer uit. Pannenkoeken gebakken als ontbijt als zwervers onder het afdak bij de wasbakken, omdat het regende. Uitgerust, stukjes gewandeld en de buurt verkend, Saint Jean Pied de Port verkend.

Het regende en op de camping was niet echt een overdekte plek waar we onze boekjes bij konden werken, dus gingen we opzoek naar een café waar we konden zitten. Op onze zoektocht naar een café kwamen we het toeristenbureau tegen waar we toch nog maar even gingen vragen naar die hoge berg die we morgen op moeten. Bij het toeristenbureau werden we naar het camino centrum gestuurd. Weer helemaal aan de andere kant van het dorp, weer die stijle berg op. Saint Jean Pied de Port is een stadje aan de voet van de Pyreneeën. Aan de straatjes in het oude centrum kan je dat al goed zien (en voelen), want die zijn al behoorlijk stijl. Veel mensen die naar Santiago gaan, beginnen hier met lopen (of fietsen).

Maar goed, wij kwamen dus bij het camino informatie punt aan, hijgend en puffend omdat we die berg weer op moesten. Daar zaten drie oudere mannetjes die ons alledrie graag wilden helpen. Wij kozen dan maar voor het middelste mannetje, maar hij wilde ons niet helpen als we ons paspoort niet bij ons hadden en niet betaalden voor een pelgrims paspoort. Dus wij weer die heuvel af op naar de camping om onze spullen te halen en hop de berg weer op. Wij kregen een pelgrimspaspoort mét eerste stempel en wat informatie over de komende route die we gaan fietsen. Daarna gingen we opzoek naar een plek om ons boekje bij te werken. We kwamen weer eens in een stamkroeg terecht. Dat wij thee wilden was bijzonder en hij was ook bijzonder sterk en zwart. In een hoekje zaten wat mensen op paarden te wedden en een dronken vrouw op het terras lachte zo hard dat de hele straat mee kon genieten, maar de eigenaar was aardig en ons boekje kon bijgewerkt worden.

Hierna was het tijd voor pizza, het was nog best moeilijk te vinden, maar we vonden het en smikkelden.

Terug naar de camping en lekker op tijd naar bed. Een beetje bang voor de grote boze berg van morgen.

1. Like en Eppie:
    5 oktober 2019
    Hopelijk geen nachtmerrie over de berg. Veel sterkte bij de klim en voorzichtig bij de afdaling.
  2. Marjan en Anne:
    6 oktober 2019
    En op naar de volgende stamkroeg!!