Surfen!

28 oktober 2019 - Lagos, Portugal

Dag 34 (zaterdag 26 oktober)

Vandaag gingen we surfen! We vonden het best wel spannend allebei, maar ik kan je nu vast vertellen dat het allemaal best mee viel en eigenlijk heel erg leuk was.

Veel te vroeg waren wij al bij de verzamelplek en daar kwam ook net de surfleraar aan. Hij begon in het Engels tegen ons, maar al snel hadden we door dat hij eigenlijk Nederlands is. Soms zijn er wel groepen van 20 mensen, maar vandaag waren we maar met z’n drieën. Wij twee en een jongen uit Oostenrijk. Bijna privéles dus. We stelden ons aan elkaar voor en meteen daarna waren we natuurlijk de naam van de surfleraar alweer vergeten, dus laten we hem Steve noemen. Die Oostenrijker heette iets wat op Chez leek, maar Steve noemde hem vooral Switserland. Wij werden ook wel Katrien en Amersfoort genoemd, verwarrend, want we waren beiden Amersfoort. Katrien was dan wel weer alleen Sarien.

We kregen een wetsuit en een blauw shirtje, de surfplanken lagen al achterop de truck.

Gelukkig waren er goede golven bij het dichtstbijzijnde strand en hoefden we niet ver te rijden. Wij sjouwden als drie kleine kuikentjes ons surfboard achter moeder Steve aan het strand over en kregen daar onze eerste instructies op het droge. Daarna mochten we de zee in. Eerst surften we mee op de golven zonder board, gewoon liggend. Toen dat goed ging mochten we met board. Erop glijden op het goede moment, liggen en peddelen in de hoop dat je een eind met een golf mee kon liften. Dat was allemaal erg leuk. Daarna konden we zelfs gaan staan als het lukte! Steve was streng, maar nadat hij streng was zei hij dat je ook gewoon een beetje in het water mocht spelen, als je het maar leuk had. En we hadden het leuk. Het was een waar gevecht met de golven en een geploeter om peddelend vooruit te komen. Eerst was het vloed, maar daarna werd het eb (dat gebeurd nou eenmaal) wat het nog een stapje moeilijker maakte, maar wij streden dapper voort.

Toen onze armen spaghetti waren en ons hoofd vol zout water zat was het klaar en konden we de boarden afwassen en onszelf omkleden. Daarna kregen we nog een lunch op het strand. De zon brak verder door en we aten lekkere broodjes. Steve ging wat kletsen met collega’s en wij kletsten wat met Chez. Hij was hier met zijn vriendin en hij vertelde dat zij ook wel wilde surfen, maar dat ze zwanger was. Hij was er nog steeds niet overheen, niet dat hij het niet leuk vond, maar het was zo onverwachts. Ondanks dat het gepland was.

Na de lekkere broodjes dronken we nog een kopje koffie in het cafeetje en gingen weer richting verzamelplek.

Dat was me weer een ervaring. Gelukkig minder eng dan verwacht...

Na het surfen douchten we, aten we wat en gingen nog even in Lagos kijken. We aten een ijsje en gingen terug naar de camping om avond te eten. Na het avondeten wilden we wel een keer wat anders dan boekjes schrijven en boeken lezen en we besloten nog even een avond fietstochtje door Lagos te maken. Het stadje was drukker s deze avond dan dat we het ooit overdag hadden gezien en er was veel te zien. Een man speelde heel mooi gitaar en we bleven een poosje staan luisteren. Daarna gingen we nog even langs de haven en weer terug naar de tent in ons vertrouwde krottenwijkje.