“Musee!”

1 oktober 2019 - Tours, Frankrijk

Dag 8 (maandag 30 september)

Blois - Tours

57 km.

Om 9 uur zaten wij alweer op de fiets. Iets vroeger dan normaal. Dat kwam doordat we niet hoefden te koken en afwassen. Normaal eten we altijd havermout met honing en banaan ‘s ochtends, maar gisteren avond, toen we nog een gekookt ei bij ons eten wilden maken maar de spiritus op was, waren we erachter gekomen dat de spiritus (dachten wij) die we hadden gekocht niet brandde. We hebben het hele lucifer pakje opgemaakt en elke keer weer de lucifer bij het olieachtige spul gehouden, omdat we maar niet konden geloven dat het echt niet brandde. Op de verpakking stonden ook gewoon vlammen, maar het werkte echt niet. Hadden we nou maar beter opgelet bij de Franse les.

Gelukkig waren de wraps met pindakaas ook goed te doen en vonden we even later een fles wel brandbaar spul (hopen we) bij een mini Carrefour.

Geen regenkleren vandaag hoezee! En geen wind! Hoe fijn. Wat waren wij blij. Het zonnetje kwam zelfs af en toe langs. Heerlijk heerlijk heerlijk. Gekke onverharde paadjes gevolgd met gaten gevuld met mega stenen of juist een pad dat bijna niet te onderscheiden was van het grasveld ernaast. Gelukkig was het lekker weer en konden we dit alles aan en genoten van de mooie natuur om ons heen.

Het was zelfs zulk lekker weer dat het water op ging en wij bij een huis aan belden om te vragen of we onze bidon mochten vullen. Een oud Fransbrabbelend vrouwtje gebaarde dat we mee mochten lopen en in het keukentje vulden we onze bidon. Daar zat nog een Franse vrouw, ze leek precies op de andere vrouw, maar dan iets jonger. Toen we naar buiten wilden lopen pakte het vrouwtje Sarien vast bij haar arm, riep “Musee” of iets dergelijks en trok ons mee naar de kamer ernaast.

Daar, ik weet niet hoe we het elke keer weer voor elkaar krijgen, kwamen we terecht in een “hoofdkapjes museum”. Ja, je hoort het niet vaak, maar het bestaat. Blijkbaar.

De vrouwen leidden ons rond, wilden dat we een foto maakten van de kleren die nog gedragen waren in het paleis verderop en begon daarna heel hard te lachen omdat we zo groot waren. Na alles bewonderd te hebben mochten we weer gaan en fietsten we vrolijk weer verder, met een gevulde bidon.

Lekker op tijd kwamen we bij de camping aan, zodat we nog even konden uitrusten en chillen voordat we aan het koken begonnen.

Bij de afwas nog een praatjes gemaakt met een gepensioneerd stel dat op reis was (“niet op vakantie, want dat heb je niet als je gepensioneerd bent”). De kaarten en boekjes van de omgeving werden erbij gehaald en van alle kastelen in de hele omgeving die we toch niet gaan bezoeken werden plaatjes geshowd en het hele geschiedenis verhaal erachter verteld. Leuk om zulke lieve en geïnteresseerde mensen tegen te komen.

Een mooie dag.

1. Sjoukje van Dijk:
    Klinkt lekker ouderwets ontspannen
    dit stuk, fijn hoor!
    Ben wel benieuwd wat dat dan voor onbrandbaar spul was dat jullie gekocht hadden..duidelijk geen spiritus, maar wat wel?
    Leuk dat jullie zoveel schrijven, hou dat in ieder geval in ere, je doet er iig mij een hoop plezier mee!
    Lekker ontspannen verder peddelen of treinen in zuidelijke richting, geniet ervan!
    Gr sj
  2. Marjan en Anne:
    1 oktober 2019
    En wat leuk dat jullie zo maar opeens een museum bezocht hebben, ha ha.
    Fijn dat het eindelijk zonnig en droog is!
  3. Antke Meintema:
    1 oktober 2019
    Wij kopen altijd alcool a brûler voor onze spiritusbrander, fikt enorm. Peter mengt er wel water bij om het wat te dimmen. Fijn dat jullie nu eindelijk wat beter weer hebben!
  4. Emmelie:
    1 oktober 2019
    Heerlijke verhalen weer! Het hoofd kapjes museum hahahaaa het moet niet gekker worden. Neem me mee 🤣🤣🤣 ga lekker door dames. Liefs Em
  5. Like en Eppie:
    2 oktober 2019
    Wat een mooi avontuur. De omgeving van Tour is prachtig komen wij regelmatig. Maar een kapjes musee hebben wij daar nog niet bezocht.
  6. Fred:
    4 oktober 2019
    Het kapjes museum gaat zeker op mijn bucketlist 😜😜
    Hilarisch zulke ontdekkingen als je op zoek bent naar wat water