Het echte Camino leven

12 oktober 2019 - Vega de Valcarce, Spanje

Dag 18 (donderdag 10 oktober)

Ponferrada - Vega de Valcarce

41,7 km.

Het was ijskoud s nachts en s ochtends maakten onze woorden wolkjes in de lucht. We hadden allebei wakker gelegen van de kou en de tenen ontdooiden pas later op de dag.

We fietsten weg en de omgeving was prachtig. Kleine dorpjes, leuke heuveltjes met mooie wijngaarden en uitzichten.

Ergens waar we met de fiets een andere route moesten nemen dan de wandelaars namen wij per ongeluk de wandelroute en pikten nog wat extra bergjes mee. Altijd leuk. Zo kwamen we wel langs een super schattige foodtruckcaravan met leuke muziek, hangmatten en mooie kettingen. En we kwamen langs een fietsenmaker in the middle of nowhere. Mensen waren er niet te bekennen, maar zo’n twintig katten vergezelden ons met ons middag eten.

Na ons vorige hostel avontuur wilden we “nooit meer in een hostel!”. Nou, na onze laatste nacht in de kou waren onze gedachten daar over iets veranderd. Nu wilden we “nooit meer in de kou”. Was leuk al die kou naar de Noordkaap, maar we hadden geen zin in weer flauwvallende fietsers en bevroren tenen. Vandaag voelden we ook al dat we s nachts de kou hadden meegemaakt, we waren moe van het wakker liggen en jezelf warm houden kost ook energie.

Gelukkig was het overdag wel echt heerlijk weer. Gek dat het s nachts 6 graden kan terwijl het overdag 26 graden is.

Dus in het dorpje Vega de Valcarce pakten wij ons papier erbij dat we gekregen hadden van de man in Saint Jean Pied de Port in het Camino informatie centrum en gingen opzoek naar een geschikt hostel. We vonden er één die er goed uitzag en gingen erheen. Het hostel lag op een berg waar we onze fiets op moesten duwen en bijna achterstevoren weer afreden. Zo stijl. Op een bureau in de gemeenschappelijke ruimte, wat ook de receptie was, lag een papier met dat we zelf een bed uit konden kiezen en later alles regelen qua inchecken en betalen. We vonden een mooi stapelbed in een kamer voor 6 die we die nacht alleen deelden met een Australisch stel. De man hield wel van een praatje en vertelde honderduit over the sixties en waar hij allemaal heen is gereisd in zijn leven.

We konden koken in de overdekte buiten keuken met prachtig uitzicht over de bergen. Het was een prachtige plek, de zon scheen in onze buiten keuken en ergens in de verte in de bergen ontdekten we een ruïne van een kerkje.

Het hostel kostte €5,- per persoon. Er was een bed, gratis douche en een keuken met een prachtig uitzicht voor ons. We snappen wel dat als mensen alleen de Camino doen ze geen tent en kookspullen meenemen als je voor zo goedkoop kan slapen en koken in een hostel.

Daarna lekker slapen in onze rustigste kamer van het hostel. Dat hadden we weer mooi voor elkaar.

1. Louis Raaijmakers:
    12 oktober 2019
    Jullie krijgen het steeds geweldig voor elkaar. Een genot om te lezen. Petje af, chapeau, me quito el sombrero.
  2. Marjan en Anne:
    12 oktober 2019
    Hè hè, eindelijk is het een beetje eerlijk 'verdeeld' voor jullie: overdag warm weer en 's nachts een warm bed!